Reklam

Reklam... ett välbekant ord nu för tiden. Vart man än vänder sig så finns det reklam. Går man på stan så tar man nästan ett steg bakåt pga all reklam som är upptryckt i skyltfönsterna, speciellt nu till jul. Brevlådorna spamas med reklam varenda dag och man tvingas sätta upp en lapp på dem om man vill komma undan den. Dock så kommer det reklam i tidningarna i form av annonser.
På internet är det massor av reklam och annonser, tröjorna vi har på oss har sitt egna märke i stor text över bröstet vilket är reklam. Man kan inte ens gå på en fotbolls match utan att kisa med ögonen för att se själva spelet bakom all reklam! Spelarna är levande reklamskyltar och överallt är det reklam. Ännu värre är det i hockeyn, även i lägre serier. Jag tycker att reklamen och pengarna har tagit över sporten helt nu för tiden.

Men nog om det! Jag ska titta på vad som är bra respektive dålig reklamDålig reklam... (lunch nu! skriver vidare sen x) ) 

Ja alltså... Dålig reklam, finns det? Personligen tycker jag att en reklam ska vara humoristisk, som man kan skratta åt. Fast det gynnar ju inte kapitalismen =) Jag tror bestämt att Hitler skrev någonting i "Mein Kampf" om att det enda sättet att få sin reklam (eller propaganda i detta fallet) att fastna hos folket är att bara repetera den. Upprepa och köra samma slagord om och om igen, detta kan man dra många paraleller med i nutiden tycker jag. Ser man en långfilm på 3:an så har man nog sett samma reklam snutt tio gånger! Och samma reklam ligger ute i flera månader.
Så det är nog det bästa, att upprepa den... gärna catchiga låtar, det var ju väldigt populärt ett tag. Om jag säger "Jag är Ipren, den intelligenta verktabletten." UNIBEET CHALALALA, UNIBEET CHAAALALAlALA UNIBEET..." och sen andra sånger... jag fastnar lätt för dem iaf :P.
Den ska vara lätt så alla kan fatta den också. Sedan ska dessutom helst publiceras med riktning till folkgrupperna man vill ha som konsumenter, t ex barn reklam sänds mellan barnprogrammen osv.
Nu har jag gett många exempel på bra reklam, så motsatsen är den dåliga ;P haha det är mig i ett nötskal, alltid hitta genvägar... ;P

Reklamen tycker jag avslutningsvis är nödvändig. Den gör mer gott än vad den irreterar oss, den ger möjlighet för småföretagare att finansiera sina planer och tänk hur världen skulle se ut utan den! Vi skulle inte inhandla 10% av det vi gör idag och det skulle vara riktigt tomt om reklamen förbjöds. Man kan ju tycka att viss reklam är meningslös, dålig och ibland kränkande, för även den dåliga reklamen når ju faktiskt ut till oss... Men i det stora hela behövs den nog för att "the circel of life" ska fungera. :)



Många funderingar för mitt lilla huvud en måndag kväll, jag drar mig tillbaka nu =)

P.S
"Gör aldrig någon som helst reklam, gratis" -Johan (ja ni vet vad jag snackar om ;p)

Kommentarer
Postat av: Emma

Precis som du skriver är musiken är oerhört viktig del av reklamen för ofta går man inte och gnolar på någon meningslös reklamgingel? Då får man väl anse att reklammakarna har lyckats med att inplantera sin produkt i våra hjärnor.

2008-11-26 @ 11:17:09
Postat av: Charlie

Kloka ord, ja går fortfarande runt och nynnar på Ipren-låten. Min kompis o ja har till och med gjort en hel remix-låt med alla reklamsnuttar man hört genom åren :P job well done

2008-12-02 @ 11:24:37
URL: http://imastar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0